Obniżenie dopuszczalnego poziomu hałasu tak, aby był on zgodny z normami rekomendowanymi przez WHO sugeruje jedna z parlamentarzystek.
Poseł Wioleta Tomczak zauważyła, że „hałas komunikacyjny jest problemem cywilizacyjnym, z którym zmagają się setki tysięcy mieszkańców polskich miast oraz miejscowości położonych obok ruchliwych tras komunikacyjnych”. Na podstawie danych Europejskiej Agencji Środowiska szacuje się, że 22 miliony Europejczyków cierpi na chroniczną irytację, a 6,5 miliona cierpi na chroniczne poważne zaburzenia snu.
Ten problem dotyka też Polki i Polaków, a zdaniem posłanki, obowiązujące przepisy są niewystarczające, aby poprawić obecną sytuację. Dopuszczalne normy akustyczne zostały ostatni raz zmienione w 2012 roku i wynoszą one 70 db w dzień oraz 65 db w nocy. To więcej niż normy, które rekomenduje WHO – odpowiednio 53 i 48 db. Według badań WHO dokuczliwe dźwięki powyżej 55 db mogą mieć niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka – pojawia się zmęczenie, rozdrażnienie, bóle głowy, brzucha czy mięśni.
- Jak donoszą mi mieszkańcy gminy Szemud (woj. pomorskie), nawet istniejące ograniczenia są często obchodzone przez inwestorów podczas budowy, m.in infrastruktury drogowej. W wypadku gminy Szemud chodzi o wybudowaną trasę S6. Pomiarów hałasu dokonuje się obecnie punktowo, jednego wskazanego dnia przez 24 h. W wypadku trasy S6 oficjalne pomiary wykonane w spokojny dzień wskazały hałas mieszczący się w dopuszczalnych normach, podczas gdy pomiary dokonywane przez mieszkańców gminy w innych dniach wskazywały na hałas sięgający 80, a nawet 90 db - zauważyła parlamentarzystka, która pyta ministerstwo czy rozważane jest obniżenie dopuszczalnego poziomu hałasu tak, aby był on zgodny z normami rekomendowanymi przez WHO?
Anita Sowińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska nie udzieliła jednoznacznej odpowiedzi. Urzędniczka zwraca uwagę, że do ministerstwa napływają wykluczające się postulaty, dotyczące zarówno obniżenia wartości aktualnie obowiązujących norm akustycznych, jak i podwyższenia tych wartości.
- Kwestia zmiany dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku jest niezwykle złożona. Przy ustalaniu tych wartości trzeba uwzględnić zarówno wytyczne WHO, wymagania zrównoważonego rozwoju i uwarunkowania lokalne. Nie bez znaczenia są także aspekty ekonomiczne i społeczne Polski. Tolerancja hałasu jest bardzo zróżnicowana i zależy od wielu czynników środowiskowych i wrażliwości osobniczej. Stąd, w ocenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska dopiero analiza danych z map i programów pozwoli na identyfikację najistotniejszych problemów i obszarów wymagających poprawy w Polsce, w celu ewentualnej nowelizacji obowiązujących przepisów - tłumaczy Sowińska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.